Ons team
A teacher takes a hand, opens a mind and touches a heart.
Lore
Ik ben Lore en ik begeleid met veel passie en geduld onze jongste kinderen van 2,5 tot 6 jaar. Bij ons staat spelend leren centraal, en krijgen kleuters de ruimte om op hun eigen tempo te ontdekken, samen te werken en zichzelf te ontplooien. In onze klas creëren we een krachtige omgeving waarin elk kind zich gehoord en gezien voelt, en waar creativiteit en betrokkenheid groeien.
We trekken graag naar buiten en zijn niet bang om vuil te worden.
Samen met de ouders creëren we een warme leeromgeving waarin ouders zich betrokken voelen en kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Bij mij thuis is het altijd gezellig druk! Met mijn twee tienerdochters Louna en Manou, poes Minou, onze twee vrolijke kippen Mos, Mie en onze enthousiaste labrador Sloeber is er altijd leven in de brouwerij. Met ons gezin gaan we graag kamperen, genieten van simpele dingen, nieuwe dorpjes ontdekken, lekker gezellig kokkerellen aan het campingvuur, een goed boek lezen in de hangmat of op een verlaten strandje.
Kaat
Ik ben Kaat, samen met Lore de kleuterbegeleiders op onze school.
Je kan mij vinden in onze kleuterklas maar ook heel vaak buiten. Met de kleuters trekken we regelmatig naar het bos, wroeten we in de aarde in onze serre en spelen vaak buiten op onze avontuurlijke speelplaats.
In onze school kiezen we bewust voor een classe unique, waarbij de kleuters als instapper bij ons binnenkomen en in ons klasje blijven tot ze de overstap maken naar het 1ste leerjaar.
Zo groeit er een mooi vertrouwen tussen het kind en mij, met de klasgroep, maar ook tussen mij en de ouder(s). De kinderen moeten niet elk jaar opnieuw wennen aan een andere begeleider, zo zie ik hen groeien en evolueren, samen met het vertrouwen.
Na school hou ik me graag actief bezig door te gaan sporten en misschien kom je me wel tegen terwijl ik naar school fiets. Gevormd door het vele vrijwilligerswerk dat ik deed/doe (Chiro, KAJ, Kazou, speelpleinwerking, Intersoc) vind ik verbondenheid en samen school maken heel belangrijk.
Samen sterk! (Letterlijk en figuurlijk )
Sabrina
Mijn naam is Sabrina en ik ben één van de begeleiders van klas 1-2.
Nieuwe en onbekende avonturen zoek ik bewust op. Het doet me zin geven in het leven. Voor mij is het een gevoel van vrijheid die samengaat met meer ontdekken, meer leren, meer loslaten en vooral meer groeien.
Wat voor mij het allerbelangrijkste is als begeleider en wat duidelijk te voelen is in mijn omgang: kinderen kunnen pas tot leren komen wanneer hun welbevinden optimaal is.
In onze klas werken we hieraan door het bieden van rust, een open en warme houding en zeer veel positief bevestigen!
Inne
Ik ben Inne, begeleider in klas 3-4.
Ik ben allereerst altijd bezig geweest met jonge kinderen: van leidster bij de Chiro tot leerkracht in het secundair onderwijs en nog steeds als kookouder op klein Chirokamp en begeleidster Kinder- en Jeugdjury.
Daarenboven ben ik mama van drie kinderen, wat voor een gezellige drukte zorgt bij ons thuis. Ik ben een echt leesbeest: verhalende boeken, maar ook informatieve boeken kunnen mij zeker boeien. Daarnaast bak ik graag, het liefst met onze kinderen. En opeten natuurlijk ook! Als laatste ben ik graag creatief bezig: breien, naaien en muziek maken.
Binnen de Kasteeltuin voel je meteen de warmte die er heerst. Er wordt een stevige basis geboden aan de kinderen, van waaruit ze verkennend op zoek kunnen naar hun eigen talenten en deze verder ontwikkelen. Dat vind ik een grote meerwaarde van de school; dat de kinderen een veilige haven aangeboden wordt, waar ze zich thuis voelen en zichzelf mogen zijn. Een kind dat zich goed voelt en erkend wordt door het team zal ook makkelijker aangeven waar het nood aan heeft. En dan ben ik zeker blij dat ik deel mag uitmaken van een team dat er ook is om aan de vragen van de kinderen en de ouders te beantwoorden.
Ik geloof rotsvast dat elk kind een talent heeft. Dat talent naar boven laten komen is een opdracht waar ik mij graag ten volle voor inzet. Dat kinderen het gevoel hebben dat ze iets mogen komen vertellen of zeggen en hen beluisteren.
Kortom: er zijn voor de kinderen en iedereen die betrokken is op onze school.
Mieke
Ik ben Mieke (begeleider in klas 5-6) en stel mezelf heel graag even aan jullie voor. Meer dan 25 jaar geleden kwam ik als kersvers afgestudeerd leerkracht vol goede moed in het onderwijs terecht. Ik doorliep verschillende scholen en leerjaren en was ook een aantal jaar zorgcoördinator. Aan kinderen heb ik mijn hart verpand.
Een 5-tal jaar geleden trok ik naar bezoekerscentrum Duinpanne in De Panne waar ik aan de slag ging als educatief medewerker. Natuur en milieu liggen me dan ook zeer nauw aan het hart.
De volledige Kasteeltuin kwam eind juni 2023 bij ons op bezoek en ik werd meteen geraakt door de warmte, het enthousiasme en de ongedwongen sfeer die de hele groep uitstraalde. Toen de vacature voor de begeleider in juli verscheen, heb ik dan ook geen moment getwijfeld om te solliciteren. En driewerf hoera: ik mocht starten op 1 september 23!
Wat ben ik verder nog?
* mama (van Jarno en Florian die ondertussen al het huis uit zijn)
* oma (van een schattige tweeling Juul en Médard)
* amazone (mijn dressuurpaard heet Hassante)
* boekenwurm (verslaafd aan detectiveromans, thrillers en kindervoorleesboeken)
* actrice (bij Kunst en Vreugd Hooglede)
* keramiste (heel blij met mijn oude maar degelijke oven en draaischijf)
* marathonloopster (tot Corona stokken in de wielen stak en ik mijn trainingen opgaf)
* en nu vooral heel nieuwsgierig en benieuwd naar het nieuwe schooljaar…
Ik hoop hier veel fijne momenten te beleven, nieuwe mensen te ontmoeten en je kind te helpen groeien in zijn of haar talenten. Aarzel zeker niet om binnen te springen in onze klas of om mij te contacteren. Want school maken we met zijn allen samen!
Elien
Ik ben Elien.
Ik geef de lessen sport op onze school. Ik geef ook ondersteuning in de klassen van het lager.
In de Kasteeltuin hoop ik mijn passie voor sport met iedereen te delen. Zelf sporten en anderen zien sporten geeft mij energie. Het is mijn doel om de kinderen sport als plezier te laten ervaren, hen laten kennismaken met heel wat verschillende sporttakken, hen uit te dagen om nieuwe dingen uit te proberen, hen in zichzelf te leren geloven en hen te motiveren om hun grenzen te verleggen.
Als ondersteuner in de klas ga ik samen met het team en de kinderen op zoek naar de kracht van elk kind. Ik vind het belangrijk dat ze zichzelf leren kennen en zichzelf kunnen zijn. Ik hoop hen te leren dankbaar en trots zijn op alles wat ze kunnen, kennen, willen en durven.
Jeffrey
Ik ben Jeffrey, sportbegeleider van onze school. Al sinds jongs af aan ben ik gepassioneerd door sport en bewegen. Ik heb dan ook al vele sporten beoefend o.a voetbal, tennis, diepzeeduiken, skateboarden en kickboksen.
Sporten is voor mij altijd een uitlaatklep geweest en heeft ook mijn persoonlijkheid gevormd en versterkt. Van een verlegen, eerder stille jongen/tiener tot een enthousiaste, spontane sociale volwassene.
Met mijn jarenlange ervaring als leerlingenbegeleider wil ik vooral een luisterend oor zijn voor de kinderen. We gaan samen op zoek gaan naar oplossingen tijdens moeilijke momentjes doorheen hun socio-emotionele ontwikkeling.
Tijdens de sport- en bewegingsmomenten laat ik de kinderen op een leuke en creatieve manier kennis maken met verschillende sporten en bewegingsactiviteiten. We gaan samen op zoek naar de (sportieve) talenten van elk kind. Geen focus op prestatie, maar sporten en bewegen als plezier, ontspanning en een sociaal gebeuren.
In mijn persoonlijk leven ben ik de fiere papa van Oskar (2019) en Kamilla (2022) en hebben we ook een hondje en een katje, een gezellige drukte thuis.
We maken graag fietstochtjes met ons gezin en je kan ons in het weekend vaak terugvinden in een hippe koffiebar.
Maité
Hoi! Ik ben Maité, begeleider van klas 1 en de muzische begeleider van het lager. Ik zet op school ook mijn schouders onder de atelierwerking. We brengen leerlingen van verschillende leeftijden samen tijdens deze namiddagen. Samen leren en groeien staat centraal.
Ik hou van uitstapjes, kaarsen maken, wandelen met de hond, spelen met de katten en keuvelen met de kippen.
Om te ontspannen ga ik graag naar de yoga of ga ik eens zwemmen. Tijdens de zomervakantie kan je me vinden in de bergen, in het water, op citytrip of op chirokamp als kookploeg!
Tot snel in de klas!
Koen
Ik ben Koen, de techniek-leerkracht van onze school.
Via proefjes en doe-opdrachten probeer ik de kinderen warm te maken om met hun handen aan de slag te gaan. Logisch denken, creatief zijn, dingen proberen en ook eens falen – dat leer ik hen met plezier bij. Dit alles past in de visie van het ervaringsgerichte Freinetonderwijs waar ik helemaal ‘mijn draai’ in gevonden heb.
Zelf ben ik jaren aan de slag geweest binnen de televisie-sector en steeds bezig geweest met mijn handen (doe het zelven, sleutelen aan motorfietsen, verbouwen, dingen proberen herstellen, etc.)
Al deze kennis zal ik met plezier overbrengen op de kinderen van de school. Daarnaast sta ik ook in voor leesbegeleiding waarbij ik de tijd neem om de kinderen op hun eigen niveau het plezier van lezen te doen ontdekken.
Hade
k ben Hade en als begeleider ‘vlinder’ ik tussen het kleuter, eerste en vijfde leerjaar (waar ik Frans geef).
Op professioneel vlak ‘vlinderde’ ik ook, van het onderwijs over diverse jobs in de zorg en privé sector naar mijn zelfstandige activiteit als (loopbaan)coach. Toen mijn twee zonen startten in de Kasteeltuin, voelde dat echt als thuiskomen in een warm nest, wat het deurtje om zelf weer iets in het onderwijs te betekenen, opnieuw opende.
Ik ben een creatieve out of the box denker en hou van schoonheid in beeld, taal en interieur. Verder zie je mij vaak op de fiets en hou ik van de natuur (wandelen, moestuinieren en naar de plukboer gaan), trombone of tongue drum spelen, preloved items scoren, … . Ik kan enorm genieten van kleurrijk en gezond eten, (voor)lezen en weekends zonder veel plannen, met alle tijd om gewoon te “zijn”.
Ik geloof dat we als mens altijd in ont-wikkeling blijven en dat ik evenveel kan leren van een kind als andersom.
Verbindende communicatie en de mens voorbij (soms lastig of ongelukkig gekozen) gedrag en woorden zien, is iets wat mij veel bijbracht.
Met dit alles, hoop ik een verrijkende schakel te mogen zijn, zodat alle kinderen kunnen openbloeien vanuit nieuwsgierigheid, verwondering, bewondering en respect voor zichzelf, elkaar en hun omgeving.
Cindy
Hallo, ik ben Cindy en sta in voor de voor- en naschoolse begeleiding in de opvang van jullie kinderen. Samen met de begeleiders, Lore en Kaat, help ik ook tijdens verzorgingsmomenten en in de kleuterklassen. Ik help graag waar nodig is. Mijn motto is: veel handen maken licht werk.
Ik vind het belangrijk om te laten zien aan jullie kinderen dat door samen te werken je veel dingen kunt bereiken in het leven. Lukt iets niet, dan moeten ze altijd hulp durven vragen.
Dit kan wanneer ze zich thuis voelen en op hun gemak. In onze school/opvang hangt er een familiale sfeer. Ze zijn bij mij altijd welkom voor een knuffel, gesprek, mopje...
Ik probeer ook zoveel mogelijk leuke activiteiten en spelletjes te voorzien in de opvang. Zo blijft het voor je kind aangenaam en leerrijk om wat langer op school te blijven en kunnen ze zich ontspannen en leren op een zinvolle manier hun vrije tijd in te vullen.
In mijn vrije tijd hou ik mij graag bezig met ons gezin/ zoon, Seth, en schrijf ik mij regelmatig in voor verschillende diy-workshops. Ook spreek ik graag af met vrienden en ga ik regelmatig eens gaan lopen in de natuur.
Ik geniet graag van de kleine dingen in het leven. Mijn dag is pas geslaagd als ik iemand of mezelf
heb laten lachen. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Tenslotte sluit ik af met de woorden die ik 's avonds gebruik tegen jullie kind : daag, tot ziens en rust goed uit!Julie
Ik ben Julie, 24 jaar en woon in Hooglede. Ik studeerde af in sociale en technische wetenschappen. En startte een opleiding orthopedagogie.
Als ik aan de mensen die het dichts rondom mij staan vraag om mij te beschrijven in 3 woorden dan zijn dat deze:
- Lief
- Behulpzaam
- Goedlachs
Zelf zou ik daar zachtaardig, geduldig en een grote kinder- en dierenvriend aan toevoegen. In mijn vrije tijd doe ik regelmatig aan yoga en vrijwilligerswerk met mensen met een beperking. Ik ga ook vaak wandelen met mijn honden Mara en Naga.
Op school sta ik in voor de opvang, help ik begeleiden in de kleuterklassen, hou ik toezicht op de speelplaats en zorg ik ervoor dat de gemeenschappelijke ruimtes netjes blijven. Ook in de kleuterklassen kan je mij vaak terug vinden om samen met mijn topcollega’s Kaat en Lore de kindjes te begeleiden.
Aangezien ik bijna heel de dag aanwezig ben op school, ben ik vaak het eerste maar ook het laatste gezicht die jullie kinderen zien. Ik vind het dan ook heel belangrijk dat de kinderen/ouders mij makkelijk kunnen aanspreken over allerlei zaken.
Hadewych
Ik ben Hadewych, zorgcoörindator in De Kasteeltuin.
Vanuit deze functie wil ik de kinderen ruimte geven om op hun tempo en binnen hun mogelijkheden te groeien.
Door een sterker zelfvertrouwen en een stevige portie veerkracht uit te bouwen leren ze meer bij over de materie of vaardigheden waar ze minder goed in zijn.
Ervaringsgericht, met vallen en opstaan, maar ook richten op kennis die belangrijk is, om met een goed gevulde rugzak verder op pad te kunnen.
Naast werken op leerkrachten- en leerlingenniveau, werk ik heel graag op schoolniveau.
Administratie, afspraken en overlegmomenten plannen en coördineren tussen de verschillende partijen waar een school mee te maken krijgt, zie ik als een boeiend onderdeel van mijn opdracht.
Peter
Mijn naam is Peter en ik ben de trotse coördinator van onze school. Als vader van een fantastische dochter en zoon, Marjolein en Tiele, begrijp ik hoe belangrijk een goede schoolomgeving is voor de ontwikkeling van onze kinderen. Mijn passie voor onderwijs en mijn toewijding aan onze school zijn de drijvende krachten achter mijn werk.
In mijn vrije tijd ben ik vaak in de natuur te vinden, waar ik geniet van het observeren van dieren. Eén van de mooiste momenten die ik op dat vlak heb meegemaakt, was het zien van een ijsvogel die over het veld vloog richting een beekje bij onze school. Het zien van de bedrijvige eekhoorns op weg naar school maakt me altijd gelukkig. Het is leuk om de natuur zo dicht bij ons terug te vinden.
Onlangs heb ik ook een groeiende interesse ontwikkeld voor planten en bomen, geïnspireerd door mijn zoon die tuinbouwtechnieken studeert. Thuis breng ik veel tijd door met het luisteren naar muziek, vooral op vinylplaten. Voor mij is dit nog steeds de mooiste manier om van muziek te genieten. Vanuit de liefde voor de muziek hebben we de schoolbel vervangen door een liedje van de week.
Mijn werk op school gaat verder dan alleen administratieve en beleidsmatige taken. Ik ben voortdurend op zoek naar manieren om de leerprestaties van onze leerlingen te verbeteren en de werkdruk van onze begeleiders te verminderen. Het welzijn van onze leerlingen staat altijd voorop. Daarnaast help ik graag mee met klusjes op school en ondersteun ik in de klassen. Stilzitten is niets voor mij; ik houd ervan om actief betrokken te zijn bij alle aspecten van het schoolleven.
Dit alles zou ik niet kunnen doen zonder de steun van ouders, kinderen, onze toegewijde begeleiders en mijn gezin. Samen werken we aan een positieve en stimulerende leeromgeving voor iedereen.